Avslut

Hej!

Nu har jag till slut kommit fram till att jag ska lägga ner mitt bloggande. Jag tror inte att det kommer som en överraskning för er läsare.

Jag tackar för att ni velat läsa mina tankar.

Ha det bäst och var rädda om er!

KRAM

Krav på att prestera

I mitt inre bor det en tävlingsmänniska. Den egenskapen har jag fått ett nytt ord på- prestationsprinsessa. Att vara en prestationsprinsessa eller tävlingsmänniska kan vara både positivt och negativt. Att som jag ställa stora krav och kanske inte förstå att man kan vara nöjd med det man åstadkommer och använda den här egenskapen som en drivkraft är inte alltid lätt.

Men på senare tid har jag mer och mer insett att det är viktigt för mig att bibehålla balansen, att se till att hålla huvudet över vattenytan. Det gäller i mitt jobb, min träning, i livet ja i allting som påverkar mig. Det behöver jag inte minst för att se till att jag själv mår bra och är glad och trivs.

När jag spelade fotboll för en hel massa år sedan så var min drivkraft att vinna matcher, att göra flest mål, att vara bäst. När jag många år senare kom igång med träningen igen så hamnade jag i samma tankar att jag skulle vara bäst, att jag skulle göra mer än andra och att jag behövde prestera bättre än andra för att vara nöjd. Det var svårt att inse att jag inte var lika stark som tidigare, orkade inte lika mycket. Min drivkraft hade blivit min värsta fiende och min bästa vän.

Nu har jag lagt alla klockor, cykeldatorer mm åt sidan och kör mer på känsla och efter vad jag tycker att kroppen orkar med för dagen. Jag har inget prestationsmål med träningen, jag har inga tider att jaga. Med detta vill jag säga att jag är ofta drabbad av prestationdjävulen och jag jobbar med att hålla den på plats.IMG_4083

Nu ligger mitt fokus på cykling och styrketräning och att ha en stark och glad kropp som orkar med vardagen. Jag vill vara så allsidigt tränad som möjligt för att kunna göra det jag vill och kunna anta de utmaningar som jag möter.

Självklart lyckas jag inte alltid men jag är inte mer än människa och jag behöver få en påminnelse ibland. Klart att jag surar över att jag inte cyklar tillräckligt fort eller att jag inte klarar av så många repetitioner jag vill på en övning men efter ett tag inser jag hur löjligt det är för jag mår bra och gör det jag tycker om. Jag kan vara nöjd.

Precis som i resten av livet så är vissa dagar bättre än andra.

 

 

 

 

 

Bakåt för att komma framåt

Det är lätt att bli hemmablind och känna att det inte händer ett dugg eller att man inte kommit någonstans oavsett vilka mål man har i livet. Ibland måste man dock påminna sig själv om hur långt man faktiskt har kommit.

Så här känner vi alla med jämna mellanrum och man känner sig omotiverad och saker och ting snurrar i huvudet. Man ser bara hur segt allting går och att man har backat i träningen, orken och styrkan.

Ibland får man påminna sig själv om hur långt man kommit och att vägen till framgång inte alltid är spikrak utan att man får ta en omväg för att nå fram till slutmålet.

Det är lätt att fastna i motgångarna och inte se sina framsteg. Om jag tänker tillbaka lite längre än den senaste veckan så inser jag ganska fort att jag har gjort otroligt stora framsteg när det gäller min fysik, min mentala hälsa och min livsstil under de senaste  åren.

Det är lätt att glömma hur långt du har kommit och ibland behöver du se tillbaka för att se dina egna framsteg.

 

 

Att jobba med svagheter

 

Det är inte lika roligt att träna på det man är dålig på eller i alla fall är det inte lika roligt som att träna på något man är bra på. Så har jag oftast känt men jag håller faktiskt på att ändra uppfattning om detta.

När jag började med min styrkeprogrammering för åtta veckor sedan så hade jag även en önskan om att få träna min rörlighet. Jag vet att den begränsar mig i min styrkeutveckling och den ger mig även problem att utföra lyften utan att få ont.

Min pt Betty Wassenius la självklart in rörlighet i alla mina pass och även ett pass som bara innehåller rörlighetsövningar. Under de här åtta veckorna har jag pustat och stönat en hel del över mina övningar men nu börjar till och med jag märka att det händer saker.

Jag har också börjat gilla att jobba med de här svagheterna och det är ett självklart val för mig att ha med det i mina pass.

Att jobba med svagheterna är inte längre tråkigt utan jag tycker att det är roligt och det är ju här jag ser mina framsteg bäst och det gör även att mina styrkor blir ännu bättre.

Så jag fortsätter att hitta mina svagheter och jobbar vidare med dem en efter en.

 

 

 

Hälsa- vad är det?

På senare tid har jag läst fler och fler inlägg om vad hälsa är och vad som anses vara hälsa. Det finns en extrem hälsotrend just nu. Jag försöker att inte påverkas av hetsen att hinna med så många träningspass som möjligt, så tuffa pass som möjligt och att äta rätt. För är det egentligen det som är hälsa? Jag tror att hälsa är så mycket mer än att träna livet ur sig och att ha en tight kropp. Hälsa är inte bara träning för mig. Läs mer

Vilovecka

Att ha vilovecka är jag inte superbra på. Men den här gången försöker jag verkligen att vila och inte belasta kroppen med för hög intensitet eller tunga vikter. Det har varit fokus på att återhämta så att jag kan köra på igen nästa vecka. Det ska bli kul att se hur kroppen svarar på det här upplägget även i fortsättningen.

I veckan har jag kört två pass med cirkelträning. Övningarna jag har kört har varit övningar som jag vet att min lyftning har nytta av och som jag gillar att köra. Jag har använt mig av redskap som jag gillar förutom skivstången. Det har blivit kettlebell-svingar, wallballs med medicinboll, russian twist med boll mm.  I fredags blev det även ett pass med rörlighet. De passen väcker fortfarande hatkärlek hos mig men det går åt rätt håll.

I helgen har jag passat på att vara ute och promenera med vänner. Att prata av sig samtidigt som man får vara ute i friska luften är bra för välmåendet på många sätt. Tacksam att jag har er runt mig när jag behöver komma på andra tankar.

KRAM

Nytändning

Just nu kör jag som jag skrev i förra inlägget fokus på att bli starkare. Att bli starkare behöver inte bara innebära att man lyfter det tyngsta man kan utan även att man hittar känslan av att vara stark. För mig hänger dessa ihop och att känna mig stark fysiskt gör att jag även känner mig starkare mentalt.

Jag har ju alltid haft med skivstång i min träning men den här gången har jag haft ett mer IMG_4703tydligt upplägg som jag följer. Ett upplägg som jag fått av min pt Betty Wassenius på The B-ROOM. Att ta hjälp av en pt var det bästa jag kunde göra nu och jag vet att jag kan få den hjälp av Betty som jag behöver. Hon vet vad jag kan och hon vet hur hon ska utmana mig men kanske viktigast av allt hon vet när hon ska bromsa mig.

Min träning har nu varit igång i tre veckor. Tre veckor med fokus på böj, press, marklyft och inte minst rörlighet. Jag kör ett pass av varje men rörligheten inleder även alIMG_4865la de andra passen. Jag har aldrig varit så frälst i att träna det men jag måste säga att jag gillar det mer och mer.

Den här träningsveckan har varit en vecka med att lyfta ”ettor”. Ett lyft för att se hur tungt jag kan. En vecka som jag gick in i med förväntningar som alla infriades och till och med överträffades i vissa fall. Att få lämna gymmet med en känsla av lycka har präglat veckans träningspass.

Nu ska jag ha en ”vilovecka”. Det betyder inte att jag kommer att ligga på soffan hela veckan men det kommer bli lite annan träning istället.