Inifrån och ut

Med risk för att vara lite för självutlämnande så skriver jag det här inlägget. Jag kanske inte borde men jag tror att det kan vara viktigt för mig själv och kanske även för någon annan.

Ni vet ju alla att jag har gjort en ”resa”  genom att gå från soffpotatis/rejält överviktig till att klara av att lyfta tunga skivstänger, cykla många mil på cykel osv och ni vet också att jag inte tycker att resan var så svår eller framförallt inte när det gäller att förändra vanor och förändras kroppsligt.

Däremot är och har min inre resa varit tuffare. Jag är starkare på många sätt men det finns saker som jag hela tiden tar stora kliv bakåt med. När jag tror att jag kommit några pinnar uppåt på stegen så faller jag hårt ner i marken igen. Steg som tar så mycket kraft att ta och steg som innebär att jag har fått ta en hel del  beslut, både bra och en del mindre bra. Jag har säkert gjort andra besvikna på vägen men allra mest är det mig själv jag gör besviken.

Nu är det dags att ta tag i de här sakerna också, att jobba med dem mer aktivt och försöka få till förändringar som gör att jag inte faller så där hårt ner i backen igen.

Att jobba med sin självkänsla och självbild är inte alltid så enkelt men oj så viktigt för att må bra inifrån och ut. Att lyssna och ta till sig och se vad andra ser när de ser mig är jag verkligen värdelös på och deras bild stämmer sällan överens med min egen bild. Jag är så mycket tuffare i min egen bedömning av mig själv än vad andra är, varför är det så? Det är nog i och för sig så de flesta av oss är.

Men frågan är vad man känner och gör efter att man klarat av de krav eller mål man satt upp.? Jag kommer alltid ställa stora krav på mig själv och det är väl helt ok så länge jag ser till att bli nöjd när jag lyckas med det jag förutsatt mig.

Det är här min nya resa kommer in, min resa i att lära mig bli nöjd med det jag gör, kan och presterar efter de förutsättningar jag har. Jag kommer att sätta upp mål som jag inte klarar av just nu men som med förberedelser och planering kommer vara nåbara i framtiden. Min utmaning blir att njuta av resan mot målet och att sedan vara nöjd och stolt över det jag åstadkommit.

En reaktion på ”Inifrån och ut

  1. Malin

    👏 bra insikt! Bra mål!
    Börja med att säga tack när människor omkring dig säger något positivt om dig istället för att förminska det de sagt 😊Upprepa för dig själv inne i huvudet vad det var de sa och ta till dig det och tro på det!
    Kram på dig

    Gilla

Lämna en kommentar